Een diepzinnige, zeer heldere en toegankelijke inleiding in het werk van Milan Kundera, een van Europa´s grootste naoorlogse schrijvers Een geschikte manier om het werk van Milan Kundera, zoals dat op dit moment voor ons ligt, te benaderen, is door ons in gedachten te verplaatsen in de situatie waarin Agnès zich bevindt, in het begin van het vijfde deel van Onsterfelijkheid. Zij besluit daar, alvorens naar Parijs terug te rijden, nog een middag in Zwitserland te blijven, in de bergen die voor haar het domein zijn van de stilte en de herinnering. Deze gebeurtenis, die in zekere zin de `oorzaak´ is van Agnès´ dood, kan worden gezien als een belangrijke les in lezen en literatuurkritiek en tegelijkertijd als een symbool bij uitstek voor Kundera´s opvatting en uitvoering van de kunst van de roman. In dit boek geeft François Ricard een helder overzicht van het oeuvre van Milan Kundera, tot en met zijn laatste roman Onwetendheid. Hij gaat in op Kundera´s ideeën over literatuur, en de romankunst in het bijzonder, en laat zien hoe radicaal en vernieuwend Kundera´s fictie is. Ricard behandelt Kundera´s boeken afzonderlijk, maar ook in hun, vaak onverwachte, onderlinge samenhang. Daarnaast plaatst hij zijn werk in de historische context van de Europese geschiedenis en in het bredere verband van de wereldliteratuur. Zo ontstaat een diepzinnige, zeer heldere en toegankelijke inleiding in het werk van een van Europa´s grootste naoorlogse schrijvers. François Ricard was hoogleraar Franse literatuur aan de universiteit van McGill, Canada. Hij publiceerde verschillende artikelen over Kundera in internationale literaire tijdschriften, en schreef inleidingen bij de Franse edities van Kundera´s romans.