Tom Lanoye (1958) is een van de meest gelezen en gelauwerde schrijvers van België. Hij is romancier, dichter, columnist, scenarist, theaterauteur en hij schreef het Boekenweekgeschenk van 2012. Hij stond op de shortlist van alle grote prijzen en werd bekroond met onder meer driemaal de Gouden Uil Publieksprijs, driemaal humo's Gouden Bladwijzer, de Gouden Uil Literatuurprijs, de Henriette Roland Holstprijs en de Gouden Ganzenveer voor zijn hele oeuvre. Veel van zijn prozawerk is verfilmd, zijn toneelstukken worden gespeeld op alle grote theaterfestivals van Europa. Hij woont en werkt in Antwerpen en Kaapstad. Een slagerszoon met een brilletje is het prozadebuut van Tom Lanoye. In vier verhalen laat hij al heel wat facetten zien van zijn latere, veelzijdige vakmanschap: de formidabele stilist, de inventieve fantast, de absurdist die waarheid en leugen, humor en tragiek, perfect weet te mengen. Maak kennis met Tom Lanoye, die in Een slagerszoon met een brilletje de fundamenten legt voor twee van zijn meest gelezen en geprezen romans, Kartonnen dozen en Sprakeloos - samen bekend als De Wase trilogie. 'Het waarachtigste wat ik in de Vlaamse literatuur las sinds Willem Elsschot.' het nieuwsblad 'Het verrukkelijkste bundeltje verhalen uit la Flandre profonde sinds Louis Paul Boon.' knack Kartonnen dozen is sinds zijn verschijning in 1991 uitgegroeid tot een evergreen in de Nederlandstalige literatuur. Enerzijds legt Tom Lanoye de verslavingen en de valstrikken bloot van de grote, allesverterende jeugdliefde die iedereen kent uit ervaring. Anderzijds schildert hij zijn eigen afkomst en opvoeding. Zodoende legt Lanoye niet alleen zijn jeugd vast, maar graaft hij ook de bronnen op van zijn schrijverschap, zijn voorliefde voor het theater en zijn eeuwige zoektocht naar schoonheid, liefde en literatuur. 'Lanoye op zijn best.' humo 'Reve en Brouwers gingen hem voor: een volwaardige romantische liefdeskomedie, met opwinding in elke zin.' vrij nederland Na een beroerte raakt een amateur-actrice en schrijversmoeder haar spraakvermogen kwijt. Langzaam en onherroepelijk takelt ze af, steeds minder in staat om te communiceren met wie haar lief is. Daarover schrijvend maakt Tom Lanoye in Sprakeloos een meervoudige balans op. Van zijn kleurrijke jeugd in een volkswijk, van zijn worsteling met de liefde, van zijn rol als schrijver, van zijn conflicten met de kleine moederdiva, van de strijd die zij manmoedig voert en waarin ze reddeloos en redeloos ten onder gaat - en van de blijvende woede en pijn die dat oplevert. 'Moeiteloos naast het beste van Claus en Boon.' de tijd 'Een verrijzenis van allure.' **** de volkskrant