Een deur in oktober: anderhalve dag uit het leven van W. B. Walter, galeriehouder in de buurt van Paleis Noordeinde. Hij weert zich manmoedig tegen de suggestie dat hij zich daar maar wat zit te vervelen. Er komt een vrouw binnen. Zij is weg van een bepaald landschap. Over haar komt bij de volgende morgen pas te weten hoe ze heet, wie ze is. Met haar begint hij een romance in de toekomst - dit is een roman met flash-forwards. Er komt een man binnen. Hij heeft een bepaald landschap geschilderd. Met hem staat Walter kennelijk op gespannen voet. Hij laat hem in leder geval voor dood achter in zijn rijkgestoffeerde kelder - het begin van een bizar avontuur. Lukt het deze galeriehouder de sporen van zijn misdrijf uit te wissen? Er gaan dingen goed in dit verhaal, er gaan dingen fout in dit verhaal en je krijgt nooit de indruk dat de inspanningen van de hoofdpersoon daarop werkelijk van invloed zijn. Toch: een monter, geestig en spannend boek.En wat de toekomst betreft - op de drempel van de nieuwe eeuw doet Een deur in oktober maar één voorspelling. Seks en moeilijkheden over seks, vast en zeker. Koos van Zomeren (1946) debuteerde in 1965 met gedichten, De wielerkoers van Hank. Inmiddels heeft hij een veertigtal boeken op zijn naam staan: romans, verhalen, columns en reportages over mensen, vogels, koeien en andere dieren. Ook in Een deur in oktober speelt het Nederlandse landschap weer een rol op de voorgrond. Over Sneeuw van hem:Zo'n boek waarin Van Zomeren de sterkste kant van zijn schrijverschap laat zien: een onsentimentele somberte, van het soort dat niet belast, maar juist oplucht." - Jan-Hendrik Bakker in Haagsche Courant Het is precies en geestig, en gevoelig bovendien. Het roept met simpele middelen een verdwenen wereld op en het stimuleert de herinnering." - T. van Deel in Trouw