Filmische roman over een oeroud literair thema: het fascinerende schemergebied tussen deelname aan het leven en de observatie ervan In het chaotische Los Angeles, de stad die blaakt van zelfvertrouwen, raakt David parkers leven uit balans. Hij voelt zich als Engelsman een vreemde tussen al die perfecte lichamen en de zichzelf overschreeuwende mensen. Hij lijdt aan een writer’s block en zijn vrouw Rebecca, die zich vol overgave in haar nieuwe academische leven heeft gestort, is zijn enige houvast. Na een feestje komt David in contact met een aantal artistieke mensen, onder wie Astrid, die de islam van binnenuit wil leren kennen en een boerka aanschaft, en Nathalie, een mooie maar hyperemotionele vrouw. Op een avond verdwijnt zij pal voor Davids ogen, aan het strand van Malibu, in de verraderlijke golven. Haar dood brengt hem op het spoor van een aantal scabreuze videotapes, die een reeks wonderlijke connecties aan het licht brengen, waarop hij zich op geen enkele manier had kunnen voorbereiden. In onverstoorbare, geestige en heldere taal neemt Joe Treasure ons mee op een verkenning van intimiteit en verraad. Door de scherpe observatie van het misbaar van de televisiejournalistiek en de uitwassen van de grootsteedse cultuur noodt Het mannelijk oog tot nadenken over een wereld die onbeheersbaar dreigt te worden.