In de jaren vijftig en zestig hingen inChinese klaslokalen en overheidsgebouwen vaak de prachtigste educatieve afbeeldingen over de werking van hetmenselijk lichaam.Het zijn bijzondere, en in westerse ogen soms ontroerend naïeve afbeeldingen die duidelijkmaken hoe anders er in het VerreOosten over hetmenselijk lichaamgedacht werd. SchrijfsterManonUphoff had 'in een ander leven' graag chirurg of patholoog-anatoomwillen zijn. Ze bestudeerde de fascinerende Chinese afbeeldingen en bezocht ook de spraakmakende tentoonstelling 'Bodies' – waarmenselijke lichamen (vanChinezen) tot in detail ontleed te bewonderen zijn. In Goede dokters en goede patiënten beschrijftUphoff wat ze ziet op de in full colour afgebeeldeChinese schoolplaten. Zo staat ze stil bij de plaat waar de hersenen worden afgebeeld als een kantoortje in het hoofd, en mijmert ze over hetmannetjemet een hijskraan in zijn armgebouwd. 'Groei, bloei, verval, de ziektes die het teisteren, zijn ontstellende vermogen tot herstel: heel deze fragiele, warmdoorbloede en tegelijk taaiemachine.' Het leverde een intrigerend kijkboek op.