Nrc Handelsblad is in 1970 ontstaan door een noodgedwongen fusie tussen twee verlieslijdende kranten, het Algemeen Handelsblad en de Nieuwe Rotterdamse Courant. Ten tijde van de fusie hadden nog maar weinig mensen vertrouwen in het welslagen van de nieuwe krant. Desondanks was nrc Handelsblad binnen tien jaar een standaard voor de Nederlandse journalistiek. Dat dit lukte mag een wonder heten, gezien de algemeen heersende scepsis, het gebrek aan vertrouwen bij de eigen directie en de zwakke redactie. Waarom slaagde nrc Handelsblad waar zijn voorgangers faalden? Het succes van een kwaliteitskrant is het langverwachte standaardwerk over de geschiedenis van nrc Handelsblad. Het geeft een levendig en vernieuwend tijdsbeeld van de jaren waarin de Nederlandse samenleving diepgaand veranderde en laat zich tegelijkertijd lezen als een spannend verhaal. Figuren als Jan Blokker, Hans van Mierlo, H.J.A. Hofland, J.L. Heldring en André Spoor speelden een beslissende rol. De kracht van het boek schuilt in de manier waarop Pien van der Hoeven hun persoonlijke beleving verbindt met de grote lijnen van de Nederlandse geschiedenis. Pien van der Hoeven (1967) is historicus en universitair docent aan de afdeling journalistiek van de Rijksuniversiteit Groningen. Eerder publiceerde ze onder meer Hoed af voor Marshall. De Marshall-hulp aan Nederland, 1947-1952.