Door de New York Times uitgeroepen tot Notable Book of the Year Boston, USA. De nacht van 6 augustus 1887. Miljonair William Knight is op brute wijze vermoord, doodgeschoten in de voorkamer van zijn monumentale huis. De enige getuige van de moord is zijn jonge kleinzoon Richard, en die verdwijnt spoorloos. Een station in Zwitserland, achttien jaar later. Een man zonder geheugen wordt 'herkend' als Richard Knight, het verdwenen kleinkind. Die man is de Oostenrijkse baron Alexander von Reisden. Hij is scheikundige en zal binnenkort afreizen naar de Verenigde Staten om een congres bij te wonen. Nieuwsgierig geworden door de 'herkenning' en het fantastische verhaal dat hem wordt verteld, laat Von Reisden zich overhalen het huis van de familie Knight in Boston te bezoeken - ook al weet hij dat hij niet de gezochte Richard Knight is en laat het gigantische vermogen dat de échte Richard Knight ten deel zal vallen, hem koud. Maar waarom weet Alexander von Reisden zich zo weinig van zijn jeugd te herinneren? Is hij wel wie hij denkt dat hij is? In deze grootse roman worden vragen opgeroepen en beantwoord, misdaden gepleegd en opgelost. Maar de belangrijkste vraag in dit boek is die over identiteit, over echt en onecht: stel dat Alexander wel Richard ís, maar zich Alexander vóélt. Wie is hij dan? En wie bepaalt dat? 'Goed van opbouw en ingenieus... Zeer indrukwekkend in de beschrijving van tijd en plaats.' Charles Palliser, auteur van De Quincunx 'Verbluffend. Een verhaal over liefde, geheugenverlies, kindermishandeling, Victoriaanse seksuele onderdrukking en een verschrikkelijke moord... De ontknoping is schokkend.' Publishers Weekly 'Vertelt in imposant proza dat het psychologische drama prachtig versterkt, een meedogenloos verhaal over moord en dubbelhartigheid... De schrijfster brengt [deze passie] subtiel en rustig over, maar een ingehouden woede wordt voelbaar wanneer ze schrijft over de sociale mores en de houding van mannen - beide hebben ze de onderdrukking van de vrouw tot doel. Tegen de tijd dat we vernemen wat er werkelijk met Richard is gebeurd, zijn we al enigszins op de schok voorbereid; de auteur heeft dan al niet alleen het bevoorrechte leven van de hoogste klasse, maar ook de wrede vormen van misbruik en repressie waaraan deze uiteindelijk haar kracht ontleende, verbluffend nauwgezet beschreven.' New York Times Book Review '... heeft alles in zich: hebzucht, verdachtmakingen, liefde, gekte en geheugenverlies. Sarah Smith heeft het zeldzame talent om een ingewikkeld verhaal in prachtig eenvoudige taal te vertellen.' New York Daily News