Samen met Alexanders grootmoeder Kate Gold reizen Alexander en zijn vriendin Nadia naar Afrika voor een reportage over safari's. Al spoedig komen ze terecht in het woud van de pygmeeën, die onderdrukt worden door Bantoekoning Kosongo en tovenaar Sombe: de pygmeeën moeten ivoor, goud en edelstenen leveren, anders worden hun kinderen als slaven verkocht. Alexander en Nadia stellen alles in het werk om dit onrecht teniet te doen en de oude orde te herstellen. Ze komen veelvuldig terecht in hachelijke situaties, waar ze zich ten slotte op het nippertje uit weten te redden dankzij de jaguar en de adelaar, hun totemdieren. Tijdens hun avonturen beseffen Alexander en Nadia hoe zeer ze zich tot elkaar voelen aangetrokken, niet alleen als verwante zielen maar ook fysiek. Ook in dit laatste deel van de Jaguar- en Adelaartrilogie spelen thema's als respect voor het milieu en voor niet-Westerse culturen, de verhouding tussen het rijke Westen en arme landen, de slavernij, de kindsoldaten, maar ook de diepere, spirituele kanten van de mens en zijn omgeving. Jong en oud zullen genieten van dit spannende verhaal dat zich afspeelt in een magische wereld, die door Isabel Allende als vanouds kleurrijk wordt verbeeld. De pers over De stad van de wilde goden en Het Rijk van de Gouden Draak: `Dat zij zich zo kan verdiepen en inleven in een niet-westerse wereld is ongelofelijk knap. Ze weet het boeiend en avontuurlijk te vertellen zonder dat je het idee hebt dat je een sprookje leest.' Fries Dagblad `Isabel Allende heeft voldoende bewezen dat zij een gedreven vertelster is.' de Volkskrant