ADHD, geprojecteerd pedagogisch onmachts-syndroom. "Van ADHD wordt gezegd dat het een 'neuro-biologische hersenaandoening' is. Maar deze zogenaamde disbalans tussen neurotransmitters kan nog steeds op geen enkele manier gemeten worden. Officieel bestaat ADHD dus helemaal niet! ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) is slechts een opsomming van gedragskenmerken, vooral concentratiegebrek en hyperactiviteit, die het kind vertoont. Dit gedrag wordt niet veroorzaakt door een zogenaamde 'aandoening', maar door externe factoren, zoals bijvoorbeeld de gezinssituatie waarin het kind opgroeit, te weinig structuur in het dagelijks leven, een (te) prikkelrijke omgeving (school, kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang), een voor het kind ongeschikte vorm van onderwijs, e.d. Maar ook onverwerkte angsten of emoties van het kind, een problematische leefomgeving, voedselintoleranties en vitaminegebrek kunnen een belangrijke rol spelen bij ADHD. ADHD is dus vooral een 'aandachtstekort-stoornis'. Desondanks wordt duizenden kinderen 'ADHD'-medicatie (Ritalin) voorgeschreven die de 'kwaal' niet geneest, maar slechts bepaald (ongewenst) gedrag onderdrukt. De oorzaak van dit (ongewenste) gedrag wordt op deze manier niet aangepakt. Daarbij komt, dat het niet bekend is of deze medicatie (on)gevaarlijk is voor de gezondheid op lange termijn en dat Ritalin beangstigend veel overeenkomst vertoont met de werking van de harddrug cocaïne. Wellicht goede redenen om toch eens aandacht te besteden aan mogelijke alternatieven. Want die zijn er! Sommige kinderen zijn zo (over)gevoelig voor prikkels dat zij bij de kleinste doorbreking van de (rustige) structuur al uit balans raken. Deze kinderen noemt men HSK, Hoog Sensitieve Kinderen. ADHD is naar mijn idee ook een vorm (of gevolg) van hoogsensitiviteit. Dit heeft niets met 'hocus pocus' te maken, maar alles met een zeer sterk ontwikkelde intuïtie. Iedereen beschikt over intuïtie, vooral (heel) jonge kinderen. Kinderen zijn vaak de 'spiegel' van de situatie waarin zij zich bevinden: ze voelen de onrust binnen het gezin en/of stress van hun ouders of andere gezinsleden aan, waardoor ze ook onrustig (hyperactief) gedrag gaan vertonen. Maar niet ieder ADHD-kind is ook HSK en niet elk HSK heeft ADHD. Ik geloof dat minder gevoelige kinderen al een heleboel te lijden hebben onder te weinig structuur en teveel prikkels, laat staan de hooggevoelige kinderen!" In dit boek wordt op al deze aspecten verder ingegaan en zijn alternatieven voor 'ADHD'-medicatie te vinden én maar liefst 53 Tips van de week om je kind zelf beter te kunnen begeleiden. Ook is er voldoende notitieruimte om je eigen ervaringen bij te houden. (Nathalie Kriek)