Toen de Engelse drogisten Lea & Perrins voor de voormalige gouverneur van Bengalen, Lord Sanys, een saus maakten naar Indiaas recept, smaakte deze nergens naar. Ze zetten het vat in de kelder. Jaren later snoven zij er bij toeval nog eens aan: de saus rook heerlijk, en smaakte verrukkelijk. De wereldberoemde Worcestershiresaus was geboren. Niet alle producten zijn meteen een succes. Soms is een product zijn tijd ver vooruit, de klapschaats bijvoorbeeld, of wordt er iets aan veranderd waardoor heet wel succesvol wordt, zoals de lijm van Post It Notes. Er kan onverwacht een nieuwe doelgroep opduiken, of een product krijgt plotseling een andere functie. De wielklem bijvoorbeeld, was oorspronkelijk bedoeld als slot maar keerde zich later als sanctiemiddel tégen de automobilist. Hush Puppies waren ooit 'suffe' schoenen, maar werden herontdekt door New Yorkse streetkids en begonnen aan een hip tweede leven. Lex Veldhoen verzamelde 27 markante succesverhalen en analyseerde de oorzaken van onverwacht succes. Een aantal van deze verhalen verscheen eerder in verkorte vorm in NRC Handelsblad.