Mensen gedragen zich in het algemeen aangepast. Er zijn echter nogal wat mensen die hun persoonlijke opvattingen van groter belang achten dan de algemeen geldende regels. Daardoor botsen ze steeds weer met anderen in bijvoorbeeld het gezin, op het werk en tijdens de vrijetijdsbesteding. Ze veroorzaken niet alleen veel moeilijkheden, maar komen vaak ook zelf in grote problemen. Over deze mensen gaat dit boek. Wie zijn zij en hoe kunnen we ze helpen een harmonieuzer bestaan te krijgen? De aandacht richt zich daarbij niet zozeer op genezingsprocessen, maar vooral op het helpen ontwikkelen van strategieën die hen de mogelijkheid bieden uit de problemen te blijven en de mensen uit hun omgeving een minder conflictueus bestaan kunnen geven. In dit boek wordt getracht om 'moeilijke mensen' te classificeren. Uitgaande van de diverse persoonlijkheidsstoornissen worden enkele strategieën beschreven om met deze mensen om te gaan. Voorts krijgt de lezer strategieën aangeboden in de vorm van conflictoplossing, 'socratisch motiveren', toepassing van zelfcontroleprocedures bij agressief gedrag en een cognitieve strategie voor mensen met ene lage frustratietolerantie. Ook wordt de problematiek van de borderline-patiënt, eigenlijk het prototype van een 'moeilijk mens', uitvoerig besproken. Tot slot volgen enige algemene richtlijnen over hoe we als hulpverlener lastige, agressieve cliënten kunnen bejegenen. Deze richtlijnen gelden eigenlijk voor de omgang met iedere cliënt, hoe 'moeilijk' die ook is, wees hoffelijk en vriendelijk.