In het verhoopte midden van zijn leven gekomen, wilde Albert Hagenaars zich rekenschap geven van zowel zijn ervaringen als zijn poetische ontwikkeling. In Bloedkrans brengt hij opnieuw liefde, lust en dood samen in een weefsel van herinneringen, ontmoetingen met andere culturen en religieuze verwijzingen. De sfeerbeelden van een katholiek doordrenkte jeugd en die van reizen naar o.a. de Verenigde Staten, Mexico en Peru, het Midden-Oosten en Aziatische landen als China, Vietnam en Indonesie gaan echter al gauw over van persoonlijke avonturen naar algemene geschiedenis en van beschrijvingen naar een eerbetoon aan de verbeelding. Nog nadrukkelijker dan in zijn vorige bundel Tropendrift richt Albert Hagenaars zich op de thematiek van vruchtbaarheid (zie titel). De drang tot overleven vormt voor elke cultuur in sterke mate de basis van het geloof. Ook de krachtige beeldspraak en de rijke klankovereenkomst, die een voortdurend beroep doen op een actieve inbreng van de lezer, maken deze teksten onmiddellijk kenbaar als gedichten van Albert Hagenaars. Ondanks hun heldere vorm doen de 80 gedichten zich gelden in de onbestemde ruimte van een poetisch domein dat niet wil verklaren maar evoceren. Albert Hagenaars is dichter en romanschrijver. Een deel van zijn poetisch werk is niet alleen te lezen, maar ook (op muziek gezet) te horen op cd en te zien op dvd, zowel in het Nederlands als in vertaling. «Formules die de wereld willen verklaren, geven geen verklaring voor het leed. Sterk in deze poezie is dat Hagenaars geregeld de fictieve gedaante benadrukt van de opgevoerde personages.» "Y. Ne in BN/De Stem (over Tropendrift, 2003)