Voor wie wederom de woorden gewassen wil hebben, voor wie wederom de woorden uit de grond getrokken wil hebben als aardappels, voor wie wederom de woorden uit de huid getrokken wil hebben als haren of daaronder vandaan als organen. Gedichten losgerukt uit de grootstad, uit straten en wijken, gestolen uit lichaam en melkweg, gedrukt uit het zwart van wat niet vergeten is, op het wit van wat nog gezegd moet. In 2004 debuteerde Saskia de Jong met zoekt vaas, waarmee zij genomineerd werd voor de C.Buddingh'-prijs. 'Als er een trend is in de richting van toegankelijker po e, dan is de bundel zoekt vaas van Saskia de Jong daar zeker geen voorbeeld van. Zij schrijft raadselachtige gedichten waaruit woorden en soms zelfs hele zinsdelen lijken te zijn weggevallen. Daardoor breekt ze op een heel eigen manier de taal open, een taal die soms bitter klinkt en die gepreoccupeerd lijkt met het gewelddadige van het christelijk offer. Een weerbarstige taal, die je niet vaak hoort en die je niet met rust laat.'(Juryrapport C. Buddingh'-prijs 2004) 'Saskia de Jong legt taal op de pijnbank. (...) In het brede po sche spectrum staat Saskia de Jong helemaal aan de andere kant van slamdichters en andere moderne lolbroeken. (...) De Jong verdient lof voor de compromisloze koers die ze vaart, de eigen toon die ze aanslaat, die bij vlagen spookachtige po e oplevert op het scherpst van de snede, maar het blijft oppassen voor isolement.' (GPD-bladen - Enno de Witt) 'Het is een gevaarlijk openingsvers - te meer omdat veel van de volgende gedichten w zingeving bieden en de zintuigen raken, en soms ook het middenrif. (...) zoekt vaass is volstrekt onvoorspelbaar, speels, bij tijden spiritueel, en principieel uit-dagend. Wie de uitdaging aangaat, ontdekt de juweeltjes in dit debuut.' (NRC Handelsblad - Arie van den Berg) Verrassend po edebuut.' (Valkskrant Magazine - Hafid Bouazza) 'Soms moet je je nederlaag durven bekennen. Soms lukt het gewoon niet een boek te overwinnen. (...) Ik ben het kennelijk niet gewend zo tegengewerkt te worden. (...) Het is ongetwijfeld originele po e, maar het doet me werkelijk helemaal niets.' (Het Parool - Adriaan Jaeggi) 'De Jong schrijft sobere, uiterst geconcentreerde gedichten waarin de woorden pulseren van semantische inhoud. (...) Dit gedicht intrigeert zonder dat je precies kunt verklaren waarom. Het is geen 'mooi' gedicht, althans niet in de tradi-tionele betekenis van het woord. (...) Een bundel met een januskop dus.' (Parmentier - Arnoud van Adrichem) 'Saskia de Jong raaktje wel. (...) De bundel zoekt vaas is echter nogal onevenwichtig. Onschuldige anekdotes contrasteren met gedichten die hun geheimen ook na tien keer lezen niet willen prijsgeven. Want daarom gaat het hier. geheimen en een onmacht tot overgave.' (de Volkskrant - Piet Gerbrandy) 'Taal is de grote attractie in zoekt vaas. (...) Haar gedichten zijn om te beginnen bijzonder muzikaal. (...)Alleen al hierdoor wordt het lezen van deze po e een avontuur. (...) Prachtige observaties worden afgewisseld met vervreemdende grapjes. (...) Deze en andere elementen maken van zoekt vaas een rijke bundel, die verrast en blijft verrassen, zelfs na de zoveel-ste herlezing.' (de Recensent.nl - Edwin Fagel) 'Haar po e heeft onmiskenbaar iets verontrustends. (...) Zij heeft in elk geval de moed (...) om te verstoren en om de taal zelf te ontregelen. En De Jong heeft ook een licht macabere humor. (...) De Jong heeft de neiging te veel te willen vertrou-wen op grote woorden (...) wat jammer is omdat zij in andere gedichten bewijst dat zij wel degelijk in staat is dergelijke grote gevoelens in taal op te roepen in plaats van simpelweg te benoemen.' (NRC Handelsblad - llja Leonard Pfeijffer) 'Saskia de Jong is een nieuwe stem die een in alle opzichten bijzondere po e schrijft. Een breed publiek bereiken met deze eigenzinnige verzen en donkere thematiek zal moeilijk zijn, maar voor de nauwkeurige lezer die van de ene verras-sing in de andere wil