De Vlaamse schrijfster Kristien Hemmerechts publiceerde sinds haar debuut in 1987 (los van de reis notities,de essays, het dagboek en andere verspreide publicaties) circa vijfduizend bladzijden verhalend proza. Er is eenheid in die veelheid. Je mag Hemmerechts gerust een obsessieve schrijfster noemen, die bepaalde thema’s, karaktertrekken, metaforen, ja zelfs verhaal lijnen telkens en telkensweer opzoekt. In Bloot zijn en beginnen. Het oeuvre van Kristien Hemmerechts tekent Mark Cloostermans de landkaart van Hemmerechts’ literaire wereld. Ook grasduint hij in het persarchief, om een beeld te krijgen van de ontvangst van Hemmerechts’ publicaties in de pers. Ten slotte bevat dit boek een biografi sch portret van de schrijfster, aan de hand van getuigenissen vanvrienden en familieleden. Onderanderen haar eerste echtgenoot, Stephen Smith, en tv-maaksterGoedele Liekens komen aan het woord. De titel van het boek is een citaat van Paul van Ostaijen en verwijst naar delevens houding van Hemmerechts’ personages: ze willen het verledenafwerpen, verlost worden van herinneringen, rollenpatronen, maatschappelijke verwachtingen, fatsoens- enandere normen.