'Alles is geordend naar maat, getal en gewicht.' In een ver verleden hebben onze voorvaderen de achtergronden van deze spreuk uit het Oude Testament leren kennen en vandaag constateren we de toepassing ervan in het bijzonder in de vele religieuze bouwwerken, die zij hebben nagelaten. Het zijn vooral maat en getal, die in die historische monumenten als grondslag naar voren komen in de geometrische systemen, die in het oude Egypte en Griekenland duidelijk zichtbaar zijn, maar die ook bij het tempelcomplex van Stonehenge toegepast zijn. Daarbij spelen de getallen 3, 4 en 5 en de ermee verbonden driehoek, vierkant en vijfhoek een hoofdrol. Vooral in de gotische kathedralen en later in de Renaissance zien we in de architectuur deze sacrale geometrie een hoogtepunt bereiken. Maar ook in het Paleis op den Dam zijn de geometrische uitgangspunten tot in de kleinste details verwezenlijkt. In de 20ste eeuw ten slotte was het de Franse architect Le Corbusier, die in zijn 'Modulor' een ontwerpmethodiek naar voren bracht, gebaseerd op de sacrale geometrie van de vijfhoek, een grondslag, die al in het oude Griekenland in bouwwerken als het Parthenon in Athene toegepast werd.