Ingenieur Chester Ludlow, een van de ontwerpers van de telegraafkabel en hoofd van de technici, staat aan de vooravond van zijn succes. Hij staat op het punt in zee te gaan met bluffers, gekken, wetenschappelijke genieën, schurken, kunstenaars en hoogwaardigheidsbekleders in een van de grootste ondernemingen aller tijden: de Oude en de Nieuwe Wereld met elkaar verbinden door middel van de eerste transatlantische telegraaflijn. Chester moet voor zijn avontuur afscheid nemen van zijn echtgenote en familie. Zijn vrouw Franny en hij hebben hun enige kind, een dochter, verloren in een ongewoon ongeluk. Alleen Chesters oudere, gekwelde broer Otis was getuige van het ongeluk. Otis' eigen verhaal - een zoektocht naar verlichting, een vlucht weg van zijn eigen demonen, een oerstrijd tegen zijn vader - biedt tegenwicht aan de odyssee van zijn broer, en zal diens verhaal aan het eind van de roman op een verlossende manier kruisen. Het kabelavontuur brengt Chester naar Ierland, waar hij zonder het te weten de ster wordt van de 'Phantosmagorium Show', de Victoriaanse variant op onze multimediale pretprogramma's. Als gevolg van zijn ambitie en de vervreemding van zijn vrouw begint hij een buitenechtelijke relatie met de mooie regisseuse van het 'Phantosmagorium', Katerina Lindt. En hij raakt bevriend met Jack Trace, een aan lagerwal geraakte schilder, die zijn roeping zal vinden als aan het kabelproject verbonden kunstenaar. In 1858 begint de expeditie met haar ingenieursteam, dat prompt te kampen krijgt met een van de hevigste stormen in de Atlantische scheepvaartgeschiedenis. Maar uiteindelijk leggen de schepen de lijn aan - en het werkt! De wereld viert feest. De kabel valt echter uit, en onder beschuldiging van fraude en bedrog worden Chester en de andere kabelmannen ontslagen. Met de Amerikaanse burgeroorlog begint voor Chester opnieuw een groot project: de bouw van het grootste kanon ter wereld. Het is een krankzinnige onderneming, die wordt bijgewoond door een megalomane ondersecretaris van Oorlog, die Chester en Katerina in zijn destructieve web binnenhaalt. Katerina overleeft het niet, en Chester stort zichzelf verder de oorlog in om boete te doen. Na het einde van de burgeroorlog doen de kabelmannen - samen met de kunstenaars, de wetenschappers en de zakenmensen die offers hebben gebracht en alles erop hebben gericht om hun droom te verwezenlijken - een hernieuwde poging om de twee continenten met elkaar te verbinden. Signaal en ruis volgt de mensen en de mislukkingen, de gekte en de gevaren, het ongelooflijke succes van de echte Atlantische kabelpioniers, met een toegevoegde eigenzinnige cast. Het is het verhaal over verbindingen tussen continenten, broers, naties en echtgenoten, en tussen ouders en kinderen, hoop en geschiedenis. Het gaat over kleine glinsteringen die over de wereld trekken, die oplichten tussen mensen, voortbewegen op de snelheid van het licht en eeuwenlang blijven glanzen. John Griesemer groeide op in New Jersey en studeerde in Pennsylvania. Nadat hij in het Amerikaanse leger had gediend, werd hij eerst journalist en daarna acteur. Hij speelde op Broadway en in tv-producties en films en had rollen in The Crucible, Malcolm X, Days of Thunder, en verscheidene afleveringen van Law & Order. Zijn fictiewerk verscheen in voor ons onbekende tijdschriften als Gettysburg Review, Glimmer Train, New England Review, Boulevard en Threepenny Review. Zijn eerste roman, in 2001 gepubliceerd door Picador USA, was getiteld No One Thinks of Greenland. De roman is verfilmd onder de titel Guy X en zal in 2005 in roulatie gaan.