Midden in de crisistijd besluit de Koninklijke Paketvaart Maatschappij (KPM) een risicovolle scheepvaartverbinding te openen tussen Nederlands-Indië en Zuid- en Oost-Afrika. De lijn blijkt zo'n groot succes dat de rederij in 1936 opdracht geeft tot de bouw van de passagiersschepen Boissevain, Ruys en Tegelberg. Deze uitgave belicht de levenscycli van de drie beroemde zusterschepen (1938-1968), die in Zuid-Afrika bekend staan als `The Great White Yachts'. Tijdens de Tweede Wereldoorlog doen de drie - grijsgeschilderd- dienst als troepentransportschip en nemen ze deel aan de landingen in Noord-Afrika en Italië. In `46/'47 verschepen ze het merendeel van de Nederlandse dienstplichtigen, die in Indië worden ingezet bij de politionele acties. Ook de terugreizen, waarmee vele Indische repatrianten naar Nederland worden gebracht, komen in deze uitgave uitgebreid aan bod, inclusief de ´muiterij´ op de Boissevain. Nadat het drietal in `47 is overgegaan naar Royal Interocean Lines (KJCPL of RIL) wordt de lijn uitgebreid met de zeer lucratieve dienst Azië - Zuid-Afrika - Zuid-Amerika: de Asia South America Service (ASAS). Met het oog op de groei in de luchtvaart legt de RIL zich als een van de eerste rederijen toe op het stimuleren van vakanties aan boord van haar schepen. Lees hoe deze eerste cruisepassagiers in de watten werden gelegd en hoe de Nederlandse officieren en Chinese bemanningen aan boord functioneerden.