'Aan het eind sterft zij en blijft hij eenzaam achter. Al was hij eigenlijk al jaren voor haar dood, voor Emilia's dood, eenzaam. Laten we aannemen dat zij Emilia heet of heette en dat hij Julio heet, heette en altijd zal heten. Julio en Emilia. Aan het eind sterft Emilia. En Julio sterft niet. De rest is literatuur.' Zo begint Bonsai, Alejandro Zambra's internationaal bejubelde debuut. Julio en Emilia ontmoeten elkaar tijdens hun studie. De liefde bloeit op en verbrokkelt, beetje bij beetje, totdat de relatie over is. En nadat de twee geliefden uit elkaar zijn, volgt Zambra hen tot waar je een relatie niet meer zou willen volgen. Op een heldere, realistische en brutale toon schetst Zambra de post-Pinochet-generatie: leven en liefde zonder opsmuk, zonder heroïek, wellicht zelfs zonder romantiek. De twee levens worden wondermooi beschreven, bijgesnoeid als een bonsai. De sfeer doet denken aan Franse chansons en aan de Europese cinema van de jaren zestig. Bonsai is hét cultboek uit hedendaags Latijns-Amerika. Met een nawoord van Maartje Wortel. 'Veel mooier dan dit wordt literatuur niet.' 8Weekly