Een rum en absinth drinkende voormalige danseres op een koude hotelkamer. Een leraar en wetenschapper opzoek naar zijn roots in Colonia Tovar, Venezuela. Twee levens die elkaar net niet raken. Tussen haar speelgoedbeesten leeft Ilse Smiedt in een fantasiewereld bevolkt met herinneringen aan haar danscarrière en aan een gestrande liefdesrelatie. Bij het schrijven van zijn proefschrift blijkt Wim Liebknecht een geschiedvorser op zoek naar wie zijn vader was. Puzzelstukje voor summier puzzelstuk brangen de geschriften en flashbacks van Ramón Romero, een bankleider en zakenman in ruste, een geschiedenis aan het licht die de levens heeft bepaald van de danserens en de wetenschapper. In een vroeger leven zat deze bandleider aan het stuur van de Studebaker. Met een snurkende Venezolaan van Duitse origine op de achterbank, koerste hij over de uitgestrekte llano's met opdrachten van de Auslands-Organisation van de nazi's. Hans Vaders (Curaçao) speelt een subtiel spel met paralelle verhalen. Verledenen heden schuiven in elkaar en omhullen de lotgevallen van de hoofdpersonen met een fatale betovering. Zo is Terug tot Tovar een labyrint van terugblikken en gebeurtenissen. Personages scheren langs elkaar heen. In een flamboyante stijl roept Vaders een raadselachtige atmosfeer op die herinnert aan de wereld van Gabriel García Márquez en William Faulkner.