Niet alleen schilderijen worden vervalst, ook toneelstukken, gedichten, romans en oude documenten. En anders dan bij gewone kunstvervalsingen gaat het maar zelden om geldelijk gewin. De motieven zijn veel spannender: de Schotse 'Zangen van Ossian' ontstonden uit nationalisme; een opgroeiende jongen schreef een drama van Shakespeare om de liefde van zijn vader te kopen; een ander vervalsersbedrijfje had geen ander doel dan de vrijmetselarij én de katholieke kerk te bestrijden. Alle hartstochten inspireerden tot falsificaties: eerzucht, jaloezie, leedvermaak en zelfs verering - de psychoanalyse van Freud werd onderbouwd met een vervalst dagboek; Mussolini promoveerde tot vertrouweling van Churchill. Ook de Lage Landen zijn rijk aan creatieve fraude. Het Oera Linda Boek verheft Friesland tot moeder van de beschaving, Multatuli herroept uit het hiernamaals zijn levenswerk, een variété - artiest uit Edam speelt voor de profeet Mohammed Rasoel. Op dit literaire dievenbal gaat de sympathie verrassend vaak naar de oplichters uit. Soms verdienen de slachtoffers niet beter dan te worden beetgenomen. Met humor, eruditie en een soepele stijl zet Wim Zaal hier een fascinerende tocht door veertig eeuwen doortraptheid, en maakt de lezer meer dan eens tot grinnikende handlanger.