Een uniek lees-, blader- en kijkboek voor middelbare scholieren die meer willen weten over de Nederlandse geschiedenis Vet oud! is Nederlandse geschiedenis voor jongeren in woord en beeld. Vet oud! is bedacht en geschreven door twee jonge docenten geschiedenis, die vinden dat er tegenwoordig te weinig verhalen worden verteld, want geschiedenis is het vertellen en daardoor beleven van verhalen. Het verleden komt zo dichterbij en wordt veel begrijpelijker! Helemaal in combinatie met alle plekken die je nu nog kunt bezoeken, zoals de hunebedden in Drenthe of de replica van de Batavia in Lelystad. Of het Muiderslot, de mijnen in Limburg en het Anne Frankhuis natuurlijk. Met Vet oud! maakt het spannende, meeslepende, maar vooral leerzame verhaal weer een comeback, gelardeerd met illustraties en cartoons, van de prehistorie tot de moderne tijd. Vet oud! verschijnt vóór de Kinderboekenweek 2012. Aya wil graag jager worden. Wieger vaart mee op een VOC-schip. Wieger en Aya zijn twee Nederlandse kinderen van dertien jaar, maar met één groot verschil: Aya leeft in de steentijd, ruim 3300 jaar voor Christus, terwijl Wieger zijn avontuurlijke reis in 1632 maakt. Ze worden gescheiden door bijna 5000 jaar! In Vet oud! kom je erachter hoe het was om jong te zijn in de middeleeuwen of in de Franse tijd. Hoe was het om tijdens de Kruistochten verliefd te worden op een moslimmeisje? Of om een aanval van plunderende Vikingen mee te maken? De verhalen in dit boek zijn zo realistisch en zo beeldend geschreven, dat je het je probleemloos voor kunt stellen. Alle verhalen worden ondersteund door een duidelijke beschrijving van de tijd waarin ze spelen. Prachtige afbeeldingen geven antwoord op vragen als: hoe zag Nederland er toen uit? Wat deden de mensen voornamelijk en wat aten ze? En wat was de taak van de kinderen? Vet oud! is een spannende ontdekkingsreis waarin je erachter komt dat het lot van jongeren door de eeuwen heen niet altijd even rooskleurig was. Aant-Jelle Soepboer (22) en Richard Zuiderveld (25) geven allebei geschiedenisles aan middelbare scholieren van elf tot vijftien jaar. Beiden zijn van mening dat de historie het meest tot leven komt als er spannend en meeslepend over wordt verteld. Vandaar dat zij zich hebben gespecialiseerd in het schrijven van korte, thematische verhalen die ze in de klas voorlezen en die in dit boek de basis vormen voor het chronologische overzicht van de vaderlandse geschiedenis. Richard van de Pol maakte hier mooie, grappige, leerzame illustraties en beeldverhalen bij.