Literair poptijdschrift Onder redactie van Jan Kuitenbrouwer, Thomas Verbogt, Peter Buwalda en Jasper Henderson WAHWAH (znw) ['wa:wa:] I (veroud.) effect op een elektrische gitaar of trompet dat klinkt als een man of vrouw die 'wahwah' kermt. Jimi Hendrix en Eric Clapton populariseerden het effect eind jaren zestig, maar het geluid werd ontwikkeld door trompettisten in de vroege dagen van de jazz. Leo Fender, de man van de stratocaster, gebruikte in 1945 als eerste een elektrische variant - mooi staaltje wederopbouw. Altijd populair bij pubers die het gitaarspel nog niet machtig zijn: mét wahwah-pedaal klinkt het al snel à la Jimi. II (eigennaam) song van George Harrison, een Harrisong dus. Kant A, nummer 3 van diens legendarische All Things Must Pass-triple-album uit 1970. Schreef het nummer aus einem guss nadat hij was weggelopen uit een Let It Be-sessie, uiteraard na een ruzie met Paul McCartney. Was dat gebekvecht toch nog ergens goed voor. Eric Clapton speelt de riff op het nummer - mét pedaal natuurlijk. III (nieuw) blad om op te dansen. Leest als de muziek waarover het gaat. Waarin geschreven wordt op alle mogelijke manieren over alle mogelijke vormen van popmuziek. Gevoelig, bikkelhard, felrealistisch, puur verzonnen, nadenkend, hysterisch, diepgravend, bruut oppervlakkig, sereen, neurotisch, mierzoet, messcherp, hardboiled, softspoken. Reportages, essays, gedichten, interviews, autobio, columns, polemiek over pop en wat des pops is. Een blad voor het hele gezin, van opa rock & roll op zolder tot zijn weirde neefjes in de kelder. Over pop, rock, soul, hiphop, dance en r&b. Over doowop, jungle, texmex, triphop, funk en punk - zolang het geluid is dat verontrust, shockeert, amuseert, troost & opwindt. Met moddervette illustraties, natuurlijk. En foto's, natuurlijk. Zónder pedaal. Maar met cd of dvd! Goed. Eerste nummer. De redactie, bestaande uit Jan Kuitenbrouwer, Thomas Verbogt, Peter Buwalda en Jasper Henderson, kondigt aan: een eigen reportage over Amerikaanse rappers achter de tralies, WAHWAH ontdekt een Belangrijke Nieuwe Stroming in de Nederlandse popmuziek en de Easy Aloha's vragen zich af of er Foute Muziek bestaat. Schrijven over muziek, hoe doe je dat eigenlijk? is dat net zoiets als dansen over eten? Roel Bentz van den Berg geeft het antwoord. Thomas Verbogt zoekt naar het slechtste popnummer aller tijden (rubriek: het Ultieme Kutnummer), Jan Kuitenbrouwer zoekt naar iets heel anders: het RCA-gebouw in Hollywood, en Bob Bronshoff toont zijn beste popfoto's ever. Maar WAHWAH brengt ook 'echte' muziek. Voor het eerste nummer een cd met centraal de wahwah-pedaal. Dat is logisch, zoals de Jimi Hendrix van het Nederlandse voetbal het zou zeggen. Kortom, wie ook maar een béétje pop is, mag WAHWAH niet missen.