Op het terrein van zending en missie staat de benadering van de niet-christelijke wereld, evenzeer als dit het geval is bij de ontmoeting van de diverse christelijke confessies onderling, in het teken van het "gesprek". In dit opzicht bevindt het boek van de anglicaanse bisschop Neillzich volkomen in de huidige actualiteit. De schrijver, zelf een zendingsman die de problematiek uit eigen ondervinding kent heeft voor zijn boek een duidelijk bestek gemaakt, waardoor hij het onmogelijke vermijdt. Zo heeft hij volledigheid buiten de mogelijkheden gelaten; hij kiest de voornaamste religieuze stromingen die de ontmoeting bepalen. Aldus het judaïsme, de islam, het herlevend hindoeïsme, dat zichzelf evenals het boeddhisme van een boodschap aan de wereld bewust is geworden. Ook de zogenaamde primitieve wereld acht de schrijver als gesprekspartner in aanmerking te komen, wat na de zelfstandigwording van zovele "koloniale" volkeren zeker op zijn plaats is. Vervolgens wendt hij zich tot de buitenchristelijke wereld die direct naast ons of om ons heen ligt: het communisme en het " existentialisme", beiden geen religies, maar toch geestelijke machten die het leven van talrijke mensen onder hun beslag houden en bij dezen enigszins de plaats van de godsdienst innemen. Een definitief antwoord pretendeert de schrijver op alle vragen en problemen niet te geven: slechts een eerste aanloop tot de discussie. Hij ontwijkt als christen de vergelijking met andere vormen van geestelijk leven geenszins; maar hij is zich bewust dat hij de kern van de evangelische verkondiging niet mag offeren aan een vergelijk. Stephen Neill heeft een voorbeeld gegeven van een eerlijke ontmoeting met de wereld buiten het christendom.