Impressies uit een werkplaats voor mogelijke kunst. De Vlaamse filosofe Ann Meskens kreeg alle vrijheid om te denken en te schrijven toen ze door de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie werd gevraagd om haar intrek te nemen in 'The Grey House', recht tegenover de school. Ze werd uitgenodigd om er te komen rondwandelen en mocht haar eigen koers bepalen. Tja, hoe bewandelt een mens de weg van de kunsten? De tred van Ann Meskens is als altijd lichtvoetig, humoristisch en intelligent. Het resultaat is een veelzijdig boek, rijk aan tekst en beeld. 'Ze weten het niet, zeggen Rietveldstudenten mij, het is zoeken. Er is veel twijfel, aarzeling en mislukking. (Dat zie ik ook. Ze kunnen soms zo mooi vol overtuiging "mislukt" werk in de vuilbak kieperen.) En af en toe is er het lukken. The making of gaat juist om het onvolmaakte, zegt iemand me. Ja, het volmaakte is slechts goddelijke almacht of machinale perfectie, bedenk ik als stille toeschouwer. Daar moeten we als mens of als kunstenaar niet naar streven, tenzij via prachtige omwegen.' -- Ann Meskens Ann Meskens (1965) studeerde wijsbegeerte en toegepaste ethiek aan de KU Leuven en de Universiteit van Nice en is auteur van de boeken Jacques Tati: Een kwestie van kijken en Eindelijk buiten: Filosofische stadswandelingen. Ze verbleef van 2010 tot 2012 als gastschrijver aan de Amsterdamse Gerrit Rietveld Academie en daarover schreef ze het boek The making of. 'Geen abstracte betogen maar persoonlijke ontboezemingen, geen verheven toon maar opgewekt onderzoek, geen jargon maar poëzie.' -- Bianca Stigter in NRC Handelsblad 'Betoverend.' -- Leen Huet in De Morgen [rechterflap] 'The making of is the essential thing, the first and smallest thing, the thing where everything starts but it is also the EVERYTHING. If you skip the notion of making, there is not a conversation about art left. Even for a trouvaille or a readymade where the making of can be very very short, there is a maker and a making of.' -- Ann Meskens