Veel leraren en leraren-in-opleiding voeren praktijkonderzoek uit in hun eigen schoolorganisatie. Het is de bedoeling dat zij op een systematische manier antwoorden zoeken op vragen die hun onderwijspraktijk oproept. Praktijkonderzoek in de school biedt een leidraad bij het voorbereiden en uitvoeren van dit praktijkonderzoek. Aan de hand van praktische voorbeelden en technieken vertalen de auteurs de basisprincipes van praktijkonderzoek naar het onderwijs. Dat doen zij vanuit een realistische visie op de waarde die het onderzoek kan hebben voor de school, de leraren, de leerlingen en hun ouders. In twee inleidende hoofdstukken wordt een algemeen beeld geschetst van praktijkonderzoek en de toepassing ervan in het onderwijs. Daarna volgen zeven hoofdstukken waarin steeds een van de kernactiviteiten van praktijkonderzoek centraal staat: oriënteren, richten, plannen, verzamelen, analyseren en concluderen, ontwerpen en innoveren, en rapporteren en presenteren. Alle hoofdstukken worden afgesloten met oefeningen waarmee (aankomende) leraren hun onderzoeksvaardigheden kunnen trainen, individueel of in groepsverband. Praktijkonderzoek in de school is bedoeld voor studenten van lerarenopleidingen en andere opleidingen die voorbereiden op een baan in het onderwijs en voor professionals die al in de sector werkzaam zijn. Cyrilla van der Donk en Bas van Lanen zijn beide werkzaam in het onderwijs en hebben een jarenlange ervaring met praktijkonderzoek in het hbo. Bij de totstandkoming van Praktijkonderzoek in de school hebben zij intensief samengewerkt met studenten, leraren, lectoren, hbo-docenten en onderzoekers. Naast dit boek schreven zij Praktijkonderzoek in zorg en welzijn.